• Centrul PULS

O perspectivă în educația sexuală


Deși educația sexuală - sau educația „sănătății sexuale și reproductive” - este și a fost întotdeauna un subiect sensibil, din experiența mea ca educator în educație pentru integritate sexuală am observat că majoritatea profesorilor, părinților și părților interesate din domeniul educației susțin educația sexuală în școli și că ar trebui să înceapă înainte de vârsta de 15 ani. Cu toate acestea, cu sprijin limitat și proceduri neclare în școli, profesorii se pot simți lăsați să se descurce singuri atunci când vine vorba de predarea educației sexuale. Cu toate că este un subiect dificil, care stârnește numeroase discuții atât în timpul orei cât și în opinia publică, subiectul poate fi discutat într-un mod decent, fără a leza vreuna dintre părți, adică educatorul, părintele și adolescentul.


Deseori am auzit expresia ”a fi profesor este cea mai importantă meserie din lume”. Atunci când oamenii folosesc această expresie își imaginează un profesor cu rolul de a contura busola morală a elevilor și a-i învăța despre responsabilitate, bunătate și onestitate sau alte valori de acest fel.

Cu toate acestea, nu vrem să considerăm educația sexuală ca o prioritate pe această listă. Abordând o mare varietate de subiecte, inclusiv sănătatea reproductivă, imaginea corectă asupra corpului și sexualitatea, educația sexuală în școli are ca scop creșterea nivelului de informații a tinerilor, precum și pentru a-i ajuta să înțeleagă propriul corp și funcțiile sale.


Da, eu sunt pentru educația sexuală!


Integritate în educația sexuală

Educația sexuală este, fără îndoială, unul dintre cele mai importante subiecte pe care tinerii trebuie să le învețe. Însă, modul în care este prezentat subiectul este vital. Tinerii sunt ca niște bureți: absorb experiențe și informații. Îi învățăm pe copii abilități care le permit să dea sens mediului înconjurător și să se pregătească pentru lumea reală. Modul în care abordăm aceste subiecte cu adolescenții și le încadrăm poate lăsa o impresie de durată.


Când vine vorba de educația sexuală, profesorii, educatorii sau psihologii școlari au capacitatea de a modela lentila prin care adolescenții privesc lumea. Nu recunoaștem cât de mult ne afectează educația sexuală viața. Multe aspecte ale educației sexuale joacă un rol central de-a lungul vieții, totuși subiectul este predat doar o dată sau de două ori în școală. Pentru a fi și mai grave lucrurile, adaug că accesul și calitatea educației sexuale sunt extrem de variate. Prea mulți tineri călătoresc prin adolescență fiind învățați să se simtă dezgustați de funcțiile perfect normale ale corpului lor - o consecință a lipsei curriculei de sănătate sexuală din școli. Educația sexuală ar trebui privită ca un obiectiv de învățare în sălile de clasă. Nu ne putem aștepta ca adulții din societate să practice legături sănătoase unii cu ceilalți, să ia decizii bine informate fără a învăța cum să facă acest lucru încă în adolescență.

Atunci când vine vorba despre sexualitate, profesorii, educatorii și psihologii trebuie să fie atenți și integrii. Termenul de integritate sexuală m-a impresionat dar m-a și intrigat. Mi-am dat seama că ar trebui să fie alăturat cu alte câteva valori pe care să le transmită, cum ar fi: onestitatea, loialitatea, încrederea, bunătatea și generozitatea. Dar ce este integritatea sexuală? Cred că integritatea sexuală implică o înțelegere clară a scopului sexului (a lega doi oameni împreună / a crea viață) și a respecta puterea sexului. Pornografia este opusul integrității sexuale, deoarece promovează violența și disprețul față de ceilalți în loc de iubire, și obiectivarea și exploatarea altora. Evident, fiecare persoană este unică, ceea ce înseamnă că definiția integrității sexuale pentru fiecare persoană va fi, de asemenea, unică.

Tot ceea ce spun - sau nu spun - atunci când discut subiectul în fața adolescenților contează foarte mult.


Alfred Kinsey și experimentele sale

Rapoartele Kinsey de la sfârșitul anilor '40 și începutul anilor '50 au dat lumea peste cap, alimentând revoluția sexuală din anii '60 și exercitând un efect major asupra direcției educației sexualității în societățile occidentale.

Alfred Kinsey a fost primul om de știință care a cercetat sexualitatea umană la scară de masă. Din datele pe care le-a colectat, el a venit cu teoria că nu există „normalitate” sau „anomalie” în comportamentul sexual, nici „drepturi și greșeli”.

Valabilitatea cercetării sale a fost contestată imediat ce a fost publicată. Deși a susținut că a studiat un eșantion echilibrat de peste 18.000 de adulți și câteva sute de copii încă din copilărie, el a folosit voluntari, nu un eșantion aleatoriu. Mai mult, dintre voluntarii Kinsey, 25% erau criminali, inclusiv infractori sexuali, pedofili și bărbați ale căror contacte homosexuale au avut loc în închisoare. Experimentele de cercetare ale lui Kinsey au inclus utilizarea infractorilor sexuali pentru a stimula organele genitale ale bebelușilor de câteva luni și ai copiilor până la vârsta pubertății, timp de până la 24 de ore la rând. El a susținut că experimentele sale au arătat că bisexualitatea este condiția umană tipică, că 10% din populație este exclusiv homosexuală (o statistică care se bazează și astăzi) și copiii au nevoie și doresc ca partenerii sexuali adulți să îi conducă în relații sexuale împlinite.

Munca și concluziile sale au fost imediat contestate ca fiind frauduloase, înșelătoare și puternic părtinitoare spre „dovedirea” normalității propriilor sale preferințe și activități sexuale.


Cu toate acestea, rapoartele sale au fost preluate cu entuziasm de activiștii care doresc să schimbe atitudinile sociale față de homosexualitate și de organizațiile pedofile care au folosit rezultatele sale pentru a-și promova preferințele în mod normal.

Mass-media a preluat ideile lui Kinsey cu entuziasm, canalizând concluziile sale despre sexualitatea umană către populația generală. Fondatorul revistei Playboy, Hugh Hefner, a adus un omagiu strălucit lui Kinsey în prima sa ediție, spunând că Kinsey este inspirația sa. Știm că tendințele sociale actuale susțin explorarea sexuală de orice fel pentru orice vârstă, atât timp cât ambii parteneri sunt de acord și sunt „protejați”.

Incidența crescândă a adolescenților care au relații sexuale cu mai mulți parteneri este legată de aceste tendințe sociale în schimbare, care sunt descrise pe scară largă și normalizate în pornografie, videoclipuri muzicale, versuri de cântece, reviste și multe site-uri de consiliere pe internet. Munca lui Kinsey a fost, de asemenea, esențială în direcția luată de organizații precum Planned Parenthood și SIECUS în SUA a căror influență asupra educației sexuale moderne nu poate fi subestimată.


Dr. Judith Reisman este criticul numărul unu al lui Alfred Kinsey, ea a atras atenţia asupra deficienţelor scandaloase atât din metodologia lui Kinsey cât şi din etica acestuia, şi a pus la îndoială exactitatea concluziilor lui Alfred Kinsey.


Declinul sănătății sexuale a adolescenților

Natura a arătat destul de clar că consumul de droguri nu este sănătos. Natura clarifică, de asemenea, că sexul nu este pentru copii sau adolescenți. Experimentele și teoriile de „libertate sexuală” din anii 60 și 70 au dat greș și când luăm în considerație declinul grav al sănătății sexuale a adolescenților, indicat de numărul ridicat a cazurilor de infecții cu transmitere sexuală, a sarcinilor și a avorturilor pentru această grupă de vârstă în toate țările dezvoltate.


Sarcinilor la adolescente

Rata sarcinii la adolescente este dificil de estimat. Pentru a estima aceste date ar trebui înregistrate și raportate numărul de nașteri, de avort spontan și de avort electiv. Avortul electiv este întreruperea sarcinii la cerere afemeii, dar nu pentru motive de afectare a sănătății mamei sau de suferință fetală. Nu există nici o cerere pentru o raportare obligatorie și corectă a avortului la nivel național. Mai mult decât atât, multe avorturi spontane apar înainte de sarcină și nu necesită nici o intervenție medicală. Datorită „contracepției de urgență” fără prescripție medicală (care are o funcție de avort precum și o funcție contraceptivă) există un număr necunoscut de sarcini și dificil de urmărit. Multe dintre tinerele întâlnite în școli între 15-19 ani și care au făcut avort au avut deja unul sau mai multe avorturi anterioare, ceea ce înseamnă că, au avut o sarcină de mai multe ori în adolescență. Așadar, putem concluziona că a fi activ sexual în adolescență prezintă un risc semnificativ de sarcină nedorită.


Infecții cu transmitere sexuală

În ultimele decenii, rata îmbolnăvirilor pe cale sexuală a crescut. ITS, Infecții cu Transmitere Sexuală, includ viruși nevindecabili precum herpes genital și negii genitali (legați de cancerul de col uterin), chlamydia ( adesea nedetectată și legată de infertilitate) și HIV / SIDA. Bolile precum sifilisul și gonoreea reapar de-a lungul vieții în urma relațiilor sexuale. Acest raport a menționat, de asemenea, că rata cazurilor de sifilis s-a dublat între 2004 și 2017, de la 10 la 26 de cazuri la 100.000 de persoane. Cazurile de Chlamydia au crescut substanțial între 1999 și 2011 - de la 74 la 363 de infecții la 100.000 de persoane. În 2016, rata a fost de 385 de infecții la 100.000 de persoane. Cazurile de gonoreea au crescut din 1996 - cel mai vizibil între 2008 și 2017, când rata s-a triplat de la 36 la 118 cazuri la 100.000 de persoane. [1] În afară de efectele fizice dureroase, diagnosticul unei ITS este, de asemenea, legat de depresie, izolare socială și întreruperea relațiilor de orice fel în cazul unor persoane. Așadar, din cele de mai sus putem concluziona că a fi activ sexual în adolescență prezintă un risc semnificativ de a contracta o boală cu transmitere sexuală.


Integritatea sexuală la adolescenți: o alegere realistă?

A începe viața sexuală este o decizie serioasă, nu una care ar trebui luată cu ușurință, ceea ce se întâmplă adesea. Integritatea sexuală poate părea greu sau chiar imposibilă astăzi, dar mulți dintre adolescenții pe care-i întâlnesc o fac. Le aud poveștile în clase în timpul orelor, vorbind despre aventurile lor. În majoritatea cazurilor, acestea sunt minciuni, cineva își susține propriul ego în detrimentul reputației altcuiva. Cu toate astea, adolescenții aleg să aștepte până mai târziu în viață. Unii hotărăsc să aștepte până se vor căsători. Alții vor să aștepte până la o anumită vârstă, unde pot aprecia și înțelege că sexul nu este doar o acțiune. Deși sună ciudat, mulți adolescenți își doresc să găsească momentul potrivit și persoana potrivită. Mitul că o fată nu poate rămâne însărcinată prima dată sau oricare dintre celelalte mituri, au distrus multe vieți de adolescenți. De aceea, mulți adolescenți aleg să aștepte să înceapă viața sexuală, au văzut ce efecte au avut apariția unei sarcini nedorite în viața prietenilor lor , așa că acum ei își doresc mai mult pentru ei înșiși. În ciuda presiunilor din partea unora dintre prieteni, a mass-mediei, tot mai mulți adolescenți practică integritatea sexuală, chiar dacă nu vorbesc despre asta. Adolescenții își dau seama că, dacă doresc un viitor bun și fericit, trebuie să se gândească la acțiunile lor în timp ce sunt încă adolescenți. Lucrurile pe care le fac în adolescență le pot afecta întreaga viață, motiv pentru care alegerea integrității sexuale este cel mai bun lucru pe care un adolescent îl poate face astăzi.


autor: Ioana Blaga, Prezentator în cadrul Programului de Educație pentru Integritate Sexuală la Adolescenți din cadrul Centrului PULS


7 views0 comments

Recent Posts

See All